Info om tidligere ERP-systemer

ERP-Systemene stiger til himmels

Selv om det er mer enn 20 år siden begrepet ERP ble skapt, er det fremdeles en god beskrivelse på et forretningssystem som har et homogent og tiltalende ytre (brukeropplevelse) og som dekker et bredt spekter av virksomhetsprosesser.

ERP til himmelsVi ser imidlertid store og til dels dramatiske endringer i ERP-markedet både her på berget og internasjonalt. Kall det gjerne en brytningstid, der gamle leveransemodeller (on-premise) konkurrerer med skybaserte leveransemodeller (on-demand). For en som har viet mesteparten av sitt arbeidsliv til temaet ERP er det utfordrende både å forstå innholdet i, og konsekvensene av, de rådende trender.

Et par ting synes allikevel å være klart. I microbedrift-segmentet og nedre del av SMB-segmentet synes det å være hevet over tvil at SaaS, dvs. Software-as-a-Service er den dominerende leveransemodell. De som satser på dette markedet er ofte relativt små innovative programvarehus som har bygget opp sine løsninger fra bunnen av.

Kunnskapsbyggere
De fleste startet med ganske blanke ark,- dvs. ingen gammel kundebase eller utdaterte on-premise systemer å ta hensyn til. Et herlig utgangspunkt vil mange si. Blant disse innovatørene finner vi 24SevenOffice, xLedger, Tripletex og FIKEN. Alle med utgangspunkt i Norge. Disse leverandørene har bygget sten på sten og vært viktige misjonærer innen området. De har hatt en oppdragende rolle, dvs. en kunnskapsbygger.

Et betydelig antall mindre norske selskapet (og også noen relativt store) har valgt å konvertere fra gamle Windows-løsninger til moderne Web-løsninger. Fordelen ved å være en liten virksomhet er at omstillingsevnen er større enn for de store. Forretningsprosessene er enklere, datavolumene mindre og brukerne yngre (!). Veien til himmels (les: nettskyen) er kort sagt enklere.

De store følger etter
Visma, som er en gigant hva angår forretningssystemer til det nordiske SMB-markedet har valgt strategi. De går for skytjenester. Deres strategiske produkt Visma.net er basert på programvare fra Acumatica, et større internasjonalt USA-basert SaaS-selskap der Visma allerede har en eierandel. I tillegg leverer de eAccounting, – også et moderne SaaS-produkt.

I skrivende stund er det nettopp gjort kjent at Visma kjøper den ledende danske SaaS-leverandøren Economics. Med andre ord nok et signal om hvilken vei det bærer. Forskjellen mellom Visma og de øvrige SaaS-konurrentene i SMB-markedet er at Visma fortsatt har en betydelig portefølje av eldre on-premise baserte ERP-løsninger. Disse må vedlikeholdes parallelt med de nye spennende SaaS-initiativene.

ERP wordleTjenestebasert modell
Men det skjer mer. Både Microsoft og SAP har spennende ting på gang. SAP lanserer kanskje den mest radikale og innovative strategien ved å lanser S/4Hana. En nyskrevet R/3 som leveres på SAPs egen in-memory databaseplattform Hana. Dette er en langsiktig strategi som først vil være fullendt om noen år, men i skrivende stund er S/4 Finance ferdig og leveringsklar. Poenger er at løsningen om noen år vil kunne tilbys som en ekte SaaS-basert leveranse. Tilsvarende har Microsoft valgt å ta med sine AX-kunder til skyene, sannsynligvis allerede i den kommende 2015 versjonen.

Det blir et valg kundene selv tar. Poenget er at programvareleverandørene i det øvre bedriftsmarkedet er nødt til å velge en strategi som åpner for at kunden selv velger leveransemodell. Både SAP og Microsoft er eksempler på leverandører som beveger seg fra en klassisk on-premise modell og gradvis inn mot en 100% fullverdig tjenestebasert modell. Hovedpoenget, og det som radikalt skiller dem fra de små innovatørene (nevnt tidligere) er at de må ha med seg de gamle kundene på reisen. Og den reisen må være godt planlagt og basert på kundenes behov for, evne til og forutsetninger for omstilling. Kunde og leverandør må bokstavelig talt stige til himmels hånd i hånd.

 

Share This