Kristian Bjerke-Gulstuen, Accenture

Et av de største og mest komplekse digitaliseringsprosjektene innen offentlig sektor i Norge nærmer seg avslutningen. I mars nådde Autosys Kjøretøyprosjektet hos Statens Vegvesen sin så langt viktigste milepæl: Det 40 år gamle motorvognregisteret AMV ble skrudd av og nye digitale løsninger for bransjen og trafikkstasjoner var faset inn. Prosjektets tilnærming til quality engineering og test har vært en velfungerende katalysator uten effektreduserende virkning på motoren. Mye har gått bra og vi har opplevd få tilfeller av flatt batteri og kjøring på tomgang.

Likevel, når vi ser i bakspeilet så har det naturlig nok vært noe rusk i forgasseren, tilfeller av dugg på frontruta og enkelte punkteringer. Vi vil i dette foredraget reflektere og dele erfaringer fra tilfeller hvor kjøreturen var litt humpete og hvilke løsninger og lærdom vi tok med oss videre på reisen. Vi svinger innom:

– Vi er ikke den eneste bilen på veien; økosystemtesting og samkjøring med 20 eksterne og interne systemer
– Smidig testing i forsetet, tendenser til fossefall i baksetet
– Øvelseskjøring med selvstyrende biler (automatisering) og hyppige leveranser
– Oppkjøring med kun noen få 1-er feil

Kristian Bjerke-Gulstuen

Share This